پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240515
گراني؛سارقي که چادر را از سر زنان مي ربايد
تاریخ انتشار : 1399/10/06 09:58:24
نمایش : 1700
اين روزها افزايش شديد قيمت چادر مشکي خريد اين محصول را براي بانوان دشوار کرده و چادر به پوششي پر هزينه تبديل شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ قصه از آنجا شروع شد که يک قواره چادر مشکي بدون نظارت حتي به قيمت ۲ ميليون تومان هم به فروش مي‌رسد. چند برابر شدن قيمت چادر و گذشتن قيمت آن از مرزهاي ميليوني، ابعاد فرهنگي پيدا کرده است

براساس گفته کارشناسان صنعت نساجي، تقاضا براي چادر مشکي در کشور سالانه حدود ۷۵ ميليون متر است و توليدات داخلي نياز کل بازارهاي کشور را تامين نمي‌کند.

البته گفته‌ها حاکي از اين است، کمبود امکانات و بالا رفتن قيمت نخ و الياف تاثير بسزايي در کاهش توليدات و قيمت آن‌ها دارد.

از اين رو حجم بالايي از چادرمشکي‌هاي موجود در بازار را کالاهاي خارجي تشکيل مي‌دهند.

به‌طوري‌که خانم‌هاي چادري براي خريد يک قواره چادر معمولي که در سال گذشته بين ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزينه مي‌کردند، امسال بايد بين ۵۰۰ هزار تا يک‌ميليون و ۳۰۰ هزار تومان و بعضا" تا 2 ميليون تومان هم  هزينه کنند. با اين وضعيت، ديگر بسياري از خانواده‌هاي بي‌بضاعت و کم‌بضاعت توان خريد چادرمشکي را ندارند. اين گراني براي جامعه اسلامي ما که چادر را به‌عنوان حجاب برتر معرفي کرده و بسياري از زنان محجبه چادر مشکي را به‌عنوان حجاب برتر انتخاب کرده‌اند، مسأله‌اي است که برخي کارشناسان آن را چرخش نرم به‌سمت حجاب اختياري تلقي مي‌کنند.

چادر هاي موجود در بازار با قيمت بالا و کيفيت پايين به فروش مي رسد

يکي از خانم هاي محجبه در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ مي گويد: قيمت چادر متاسفانه خيلي افزايش پيدا کرده است.

او مي گويد : قبلا سالي دو تا چادر رو به آسوني خريد ميکرديم اما الان بايد با پول بسيار بالا و کيفيت پايين چادر بخريم.

اين خانم محجبه ادامه مي دهد: اگر شرايط همينگونه پيش رود قطعا" با معضل هاي فرهنگي روبه روبه ميشويم.

او مي افزايد: چرا هيچکس بر روي بازار نظارت ندارد.

اين خانم مي گويد: خيلي از خانم هاي محجبه را مي شناسم که به خاطر قيمت هاي بالاي چادر از خريد آن صرف نظر کرده و ديگر چادر نمي پوشند.

ايران تنها يک کارخانه حجاب دارد

يکي از فروشندگان چادر مشکي در  شهرکرد به خبرنگار ما  گفت: بيشتر چادر هايي که در بازار عرضه مي شود وارداتي است و همين امر موجب گراني چادر شده است.
وي تصريح کرد: تنها کارخانه حجاب در کشور کارخانه حجاب شهرکرد است که پاسخگو نياز زنان ايراني نيست و لازم است کارخانه هاي ديگري نيز زده شود.

اين فروشنده ادامه داد: مصرف چادر مشکي در بين زنان ايراني بالا است اما کسي به اين نکته توجه نمي کند .

وي تشريح کرد: در سال هاي قبل مشتري هاي زيادي براي خريد چادر مشکي به ما رجوع مي کردند اما الان بيخيال خريد چادر مي شوند و کمتر به سراغ ما مي آيند.

اين فروشنده شهرکردي عنوان کرد:  يک کشور اسلامي بايد توليدات چادر را افزايش دهد تا بتواند نياز زنان سرزمينش را مهيا کند و نيازي به واردات چادر نباشد که بتوان با قيمت مناسب اين محصول را به فروش برساند.

وي تصريح کرد: با افزايش چندين برابري قيمت چادر مشکي ديگر بسياري از خانواده‌هاي بي‌بضاعت و کم‌بضاعت توان خريد آن را ندارند و به همين خاطر بيخيال پوشيدن چادر هم مي شوند.

به گزارش جهانبين نيوز؛ چادر در حوزه پوشاک کشور از جمله کالاهاي استراتژيک محسوب مي شود. درواقع چادر در اين حوزه نه تنها يک کالاي تجاري است بلکه يک کالاي فرهنگي و مذهبي نيز محسوب مي شود و از اين رو مسئولان کشور بايستي براي تامين آن حداکثر تلاش خود را بکنند.

در حوزه نساجي، پوشاک و پارچه نياز زيادي به توليد داريم

رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت طي مصاحبه اي به خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گفت: در حوزه نساجي، پوشاک و پارچه نياز زيادي به توليد داريم و امسال اين حوزه جزو پروژه‌هاي ويژه اين وزارتخانه است. امسال در حوزه پارچه و نساجي چند واحد به بهره‌برداري مي‌رسد و چند واحد نيز در حال احداث است.

وي  با بيان اينکه در برخي موارد مربوط به پارچه به خودکفايي رسيديم و واردات در اين خصوص متوقف شده است، گفت: پيش از اين در حوزه چادر مشکي حدود ۹۰ درصد نياز کشور از خارج تامين مي‌شد، اما با طرح‌هاي جديد در حوزه توليد پارچه چادر مشکي که به زودي به اجرا در مي‌آيد طي ماه‌هاي آتي پارچه داخلي چادر مشکي با کيفيت مطلوب به بازار عرضه مي‌شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: از ارديبهشت امسال تاکنون بسياري از صنايع مانند فولاد، مس، آلومينيم و خودرو تحريم بودند، اما در اين بخش افزايش توليد ويژه‌اي داشته‌ايم. امسال صنايع نساجي جزو پروژه‌هاي داراي اولويت است و دولت حوزه نساجي را جزو پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي قرار داده است.

توليد کنندگان ريسک سرمايه گذاري در توليد چادر را نمي پذيرند

محمدجعفر شهلايي نژاد رئيس انجمن صنايع نساجي ايران نيز در مصاحبه خود به خبرنگار تابناک  گفت: توانايي توليد پارچه چادري در کشور به خوبي وجود دارد اما توليد کننده ها اين ريسک را نمي پذيرند که در توليد اين کالا سرمايه گذاري کنند.

وي بيان کرد: در حال حاضر در سال ۱۰ ميليون متر پارچه چادري توسط کارخانه حجاب شهرکرد توليد مي‌شود. هم اکنون پروژه‌اي براي راه اندازي ۲۵ ميليون متر پارچه چادري در سال داريم که ۴ تا ۵ سال زمان خواهد برد.

رئيس انجمن صنايع نساجي ايران تشريح کرد: هم اکنون واردات چادر مشکي کاري انحصاري است و به نوعي قاچاق انجام مي‌شود. مصرف کل کشور ۶۰ ميليون متر است که تنها ۱۰ ميليون آن در کشور توليد مي‌شود.

شهلايي نژاد با اشاره به گراني قيمت چادر، تشريح کرد: متاسفانه کنترلي در بازار چادر مشکي نيست و نظارتي صورت نمي‌گيرد. توليد اين کالا کاري خاص و تک محصولي است. توليد کننده علاقه به توليد اين کالا دارد، اما به دليل اينکه هر لحظه ممکن است توليد اين کالا به دست ارگان خاصي بيفتد توليد کننده ريسک نمي‌کند در توليد اين کالا سرمايه گذاري کند چرا که نياز به سرمايه گذاري زياد است.

وي ادامه داد: توليد پارچه چادري کاري ساده و آسان است. نخي که در توليد آن استفاده مي شود پلي استر (فلامنت) است که کار کردن با اين نخ بسيار راحت است و مشکلي در توليد آن وجود ندارد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ در حال حاضر نياز کشور به پارچه چادري حدود ۹۰ ميليون متر مربع است اما جالب اينجاست که تنها ۱۰ ميليون متر مربع اين کالا در کشورمان توليد مي شود و اين درحالي است که در کشورمان مثل ساير بخش‌هاي توليدي استعدادهاي برتري وجود دارد که مي توانند دست به تامين نياز داخلي کشور بزنند و قطعا در اين خصوص با ايجاد شغل وسيعي روبرو خواهيم بود. چراکه مصرف چادر در کشورمان تا حد بسيار زيادي انجام مي پذيرد و اين موضوع براي توليد کنندگان هم سود آور خواهد بود. علاوه بر آن کشورهاي ديگري مانند عراق در همسايگي ايران هستند که مشتري کشورمان دراين حوزه مي شود. اما سئوال اساسي اينجاست که پاي چه کساني در ميان است که اين کالاي نسبتا استراتژيک در کشورمان توليد نمي شود و کشورمان بايد وارد کننده آن باشد. 
 
گزارش از مرضيه عالي پور هفشجاني
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html